Online Marketing Campagnes; een greep uit de strategische mogelijkheden

Afhankelijk van de wensen en de gekozen marketingstrategie, kunnen er diverse online marketing campagnes worden ingezet. Deze campagnes zijn erop gericht om nieuwe klanten aan te trekken, om de klantloyaliteit te verhogen en om tot inzichten te komen over het online gedrag. Voor welk einddoel de campagnes ook worden gebruikt, het levert altijd waardevolle informatie op om je Data Driven Marketing mee te optimaliseren. Alles bij elkaar opgeteld geeft het steeds meer inzicht in de customer journey, waardoor je nóg beter op het gedrag van de (potentiële) klant kunt inspelen.

Wil jij nieuwe klanten, meer klantloyaliteit en inzicht in online gedrag met gerichte online marketing campagnes?

Maak een afspraak

Hieronder volgen een aantal van de online marketing campagnes die met regelmaat door Click Science worden ingezet als onderdeel van een Data Driven Marketing Strategie. De uitkomst van deze campagnes worden allemaal
zo meetbaar mogelijk gemaakt.

SEO

Zoekmachine optimalisatie (in het Engels afgekort met SEO) is gericht op het op een natuurlijke, niet betaalde manier vindbaar krijgen van jouw website in de zoekresultaten van de zoekmachines. Dit wordt meestal aangeduid als de vindbaarheid in de ‘organische zoekresultaten’. Logischerwijs wil elke organisatie zo hoog mogelijk scoren in de (Google en Bing) zoekresultaten, omdat dit ‘gratis verkeer’ oplevert. SEO is gericht op een betere en gerichtere (gratis) vindbaarheid voor de langere termijn. Hier gaat echter wel enige tijd en inspanning overheen, voordat dit de gewenste resultaten kan opleveren.

SEA

Wanneer je direct meer bezoekers naar jouw website wil toetrekken, dan wordt over het algemeen zoekmachine adverteren (SEA) ingezet. Hier wordt dan eigenlijk gesproken over het adverteren via AdWords of Bing Ads. SEO en SEA gaan prima hand in hand, waardoor je zowel voor de korte als lange termijn gerichte campagnes kunt inzetten. De kosten voor SEA zijn afhankelijk voor de hoeveelheid concurrentie in jouw branche. Hoe hoger de concurrentie, hoe hoger de kosten die je moet betalen voor een klik op jouw advertentie. Echter, door een slimme en zeer gerichte manier van inrichten van jouw SEA campagnes, kan je de kosten toch zo laag mogelijk houden met maximaal resultaat

Lagere kosten per klik en maximaal resultaat door het slim inrichten van jouw SEA campagnes

Zoekwoordenanalyse

Een zoekwoordenanalyse is niet een op zichzelf staande campagne, maar maakt wel een essentieel onderdeel uit van het grote geheel. Het is daarom belangrijk om dit onderdeel hier toch extra te benoemen. Een zoekwoordenanalyse geeft namelijk inzicht in de manier hoe er naar jouw producten en/of diensten online wordt gezocht. Niet alleen vormt dit de basis voor SEO en SEA campagnes, maar het biedt ook de benodigde informatie om de zoekmachine rankings van jouw organisatie en van jouw directe concurrenten mee bij te houden. Eveneens waardevolle data voor het data management en de daaruit voortkomende data analyses!

Social media adverteren

De te kiezen vorm van adverteren is afhankelijk van waar jouw doelgroep zicht bevindt. Zo kun je naast of i.p.v. SEA ook kiezen voor het adverteren op social media kanalen. Voorbeelden hiervan zij het adverteren op o.a. Facebook, Instragram, Pinterest of LinkedIn. Een groot voordeel van adverteren via social media, is dat er veel informatie bekend is van de gebruiker. Zo kunnen de advertenties zeer gericht worden ingezet op o.a. leeftijd, geslacht, woonplaats, maar ook relatiestatus. Voor iemand met relatiestatus ‘verloofd’, is het aanbieden van trouwlocaties bijvoorbeeld erg interessant. Het biedt tal van mogelijkheden.

Marketing automation

Iets wat je kunt automatiseren, scheelt veel kostbare tijd. Zeker als dit ook nog eens de online marketing strategie naar een hoger niveau tilt. De meeste tijd gaat zitten in het uitdenken en inrichten van de marketing automation. Wanneer dit eenmaal goed op de rit staat, zul je hier veel profijt van hebben. Zeker met de hedendaagse slimme faciliteiten, is marketing automation tot grote dieptes toe te passen. Hierdoor kun je de (potentiële) klant gerichte aandacht geven met een minimum aan tijd. Het is een krachtig hulpmiddel om bezoekers om te zetten naar prospects en om van je huidige klanten nog trouwer te maken.

Doeltreffende aandacht voor jouw klanten tegen een minimum aan tijd, met slim uitgedachte Marketing Automation

Conversie optimalisatie

Veel bezoekers op je website hebben is mooi, maar zonder dit om te zetten naar een conversie, heeft dit weinig waarde. Er zijn nogal wat bedrijven die de focus hebben liggen op meer bezoekers, terwijl er sneller winst te behalen valt op het optimaliseren van de conversies. Conversie optimalisatie is erop gericht om dit percentage maximaal te verhogen. Hierbij kan gedacht worden aan meer ingevulde offerte aanvragen, contactformulieren, aankopen, etc. Onderdeel van conversie optimalisatie kan ook het uitvoeren van ‘A/B testen’ zijn. Hierbij krijgen websitebezoekers bijvoorbeeld afgewisseld een andere indeling van een webpagina te zien, waarmee gemeten wordt welke indeling tot meer conversies leidt.

E-mail marketing

E-mail marketing is voor veel bedrijven geen onbekend middel om in contact te blijven met klanten en prospects. Maar hoe kun je hier optimaal gebruik van maken? Het is zoeken naar de juiste balans om ‘spammen’ van de klant/prospect te voorkomen, maar ze ook niet te verliezen door een tekort aan aandacht. Hoe kun je het best inspelen op de behoeften en de wensen van de ontvanger? Immers, hoe meer de inhoud de ontvanger aanspreekt, hoe groter de kans dat het ook daadwerkelijk iets oplevert. Door de e-mail marketing meetbaar te maken, kan bovendien waardevolle informatie worden verzameld, waardoor nóg beter op de behoeften van de ontvangers kan worden ingespeeld

Klanttevredenheidsonderzoek

Mond-tot-mondreclame is nog altijd een zeer effectieve en bovendien de goedkoopste vorm van reclame. Een zeer tevreden klant is een (gratis) ambassadeur van jouw bedrijf en ook nog eens een geloofwaardige. Als jij kwaliteit levert, dan gaat dat balletje vanzelf rollen. Maar hoe meet je of jij daadwerkelijk die kwaliteit levert die jouw klanten van jou verwachten? Met een klanttevredenheidsonderzoek! Niet alleen verzamel je kostbare informatie over hoe jij je diensten en/of producten nog beter kunt maken, maar ook zorgt dit voor een betere klantenbinding. De klant voelt zich immers gehoord. Ga aan de slag met de uitkomt van het klanttevredenheidsonderzoek en maak van jouw klanten jouw vertegenwoordigers!

Gerichte online marketing campagnes inzetten als onderdeel van een Data Driven Strategie?
Maak een afspraak